דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משפחות פשע או כוכבי בידור 

מאת    [ 01/02/2009 ]

מילים במאמר: 370   [ נצפה 5195 פעמים ]

אופי הסיקור התקשורתי בישראל של אישים המשתייכים להגדרות המשטרה כ"משפחות הפשע" חורג בהרבה מגבולות הדיווח החדשותי המופיע במדורי החדשות, המשפט והפלילים, וגולש לעבר כתבות מגזין במדורי התרבות, החברה והרכילות בעיתונות בישראל. עצם ההופעה התקשורתית בבמות אלו, ופעמים רבות, וההזדמנות לייצר רפטיציה על מסרי גרעין של משפחתיות, נורמטיביות ואחריות אישית, כזו המהולה במנת יתר של שובבות, מאפשרת למשפחות אלה לעצב את תפישת הציבור בישראל לטובתן.

סביב ניסיון ההתנקשות באחד מבני משפחת אבוטבול בנתניה בחודש אוקטובר 2008, נראה כי הסיקור התקשורתי של מי שמוגדרות על ידי המשטרה כ"משפחות הפשע" מעולם לא נראה רחב יותר. גיבורי משפחות הפשע, אילנות היוחסין שלהן, מפת ההיכרויות והקשרים, הרגלי הבילוי והצריכה שלהן, כולם מתוארים בפרוטרוט בעיתונות, לרב כשהם מלווים בעזרים ויזואליים חזקים. יותר מכך, הסיקור התקשורתי הרחב מעמיד את מושאי הכתבות בשורה אחת עם סלבריטאים, כוכבי תרבות ופוליטיקאים, רחוק מאד מהמידעים הענייניים והמהותיים המתפרסמים סביבם, המוסברים על ידי התקשורת כחיוניים להבנת שיטות הפעולה והיקפה של התופעה המכונה 'שיטות הפעולה של משפחות הפשע בישראל'.

כך לדוגמא בפרק דוקודרמה מתוך ההפקה של yes, 'פעם בחיים', ניתן היה לצפות ביעל גולדמן משדרת נורמטיביות וקשרי משפחה חמים, כשהיא חווה מקטעי שגרה בתוך כתלי ביתה של משפחת אלפרון. ד"ר אהובה אלפרון, אשתו של יעקב אלפרון, התארחה בתוכניתו של יאיר לפיד כשנתיים לפני ההתנקשות בבעלה, ופעם נוספת באולפן שישי לאחר המקרה, הופעות תקשורתיות מדויקות מבחינתה שזיכו אותה בניקוד גבוה. כתבות מצולמות הסוקרות אירועים פרטיים בחייהם של משפחות הפשע הפכו לעניין של שגרה, כך גם אזכורים ותמונות במדורי הרכילות השונים.

סביב פרשת ניסיון ההתנקשות באחד מבני משפחת אבוטבול, וחודשיים לאחר מכן, ההתנקשות בחייו של יעקב אלפרון, נדמה שהתקשורת בישראל עשתה צעד נוסף בנתיב החיבור של משפחות הפשע לגרעין הנורמטיביות הישראלית. הזירה התקשורתית הפכה לבמה באמצעותה מעבירים בני המשפחה מסרים לציבור הרחב, למשטרה, לבית המשפט, ולעיתים גם מסרים עקיפים או גלויים המופנים לאוזניהם של בני משפחות פשע אחרות. היתרונות באופן סיקור זה ברורים לשני הצדדים - משפחות הפשע זוכות לבמה להעברת מסריהם לקהלים מגוונים, ואמצעי התקשורת זוכים במגנט רייטינג, כוכב ספורנוס כחול לבן ואמיתי לגמרי. המדרון החלקלק אינו טמון בעצם ההופעה, אלא בבון טון התקשורתי הסובב אותה. בני משפחות הפשע מתוארים כממגנטים, בעלי סגולות מיוחדות, כריזמה וכוח השפעה יוצא דופן על סביבתם. באמצעות הופעה בהקשרים חברתיים ותרבותיים, הופכים מושאי הכתבות למותגי פשע, ובדומה לנרטיב הממגנט של 'סופרנוס', מי בעצם לא היה רוצה להידמות להם?

הכותב הוא יועץ תקשורת, מייסד ומנכ"ל חברת Com&Sense תקשורת ואסטרטגיה המתמחה במתן שירותי יחסי ציבור למשרדי עורכי דין, בתי השקעות, חברות מסחריות וגופים מוסדיים.
http://www.ces.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב